Ścieżka nawigacji

Zakwestionowanie sposobu rozpatrzenia wniosku o odroczenie terminu płatności należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń

Zakwestionowanie sposobu rozpatrzenia wniosku o odroczenie terminu płatności należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranych lub wypłaconych świadczeń.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    Wniosek, w którym podajesz:

    • Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, PESEL, REGON), telefon, adres do korespondencji, numer konta W0
    • informacje o piśmie kończącym postępowanie w sprawie (odroczenia terminu płatności należności z tytułu nienależnie pobranych lub wypłaconych świadczeń lub zmiany warunków umowy o odroczenie terminu płatności należności z tytułu nienależnie pobranych lub wypłaconych świadczeń), z którego treścią się nie zgadzasz
    • Twoją propozycję terminu spłaty zadłużenia
    • uzasadnienie, dlaczego chcesz, żebyśmy zmienili podjęte rozstrzygnięcie
    • podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.

    Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.

    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    W ciągu 7 dni od dnia, w którym otrzymasz pismo z naszym rozstrzygnięciem.
    Jeśli wniosek wyślesz pocztą, za dzień jego złożenia uznamy dzień nadania przesyłki.

     

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

    • wysłać pocztą na adres jednej z naszych placówek
    • złożyć osobiście lub przez pełnomocnika podczas spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń lub w biurze podawczym w każdej naszej placówce
    • złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie

    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy są okoliczności, które uzasadniają zmianę rozstrzygnięcia z poprzedniego postępowania. Sprawdzamy też, czy będziesz w stanie spłacić zadłużenie w odroczonym terminie.
    Bierzemy pod uwagę Twoją propozycję. Jednak na ostateczne ustalenie warunków spłaty mają wpływ takie czynniki, jak: wysokość Twojego zadłużenia oraz Twoja sytuacja rodzinna i materialna.
    Jeśli rozpatrzymy Twój wniosek pozytywnie, podpiszemy z Tobą umowę lub aneks do umowy.

    Termin rozpatrzenia

    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zwykle zajmuje nam to do miesiąca od jego złożenia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Nie możesz odwołać się od naszego rozstrzygnięcia. Możesz złożyć kolejny wniosek o odroczenie terminu płatności należności z tytułu nienależnie pobranych lub wypłaconych świadczeń lub o zmianę warunków umowy.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie
    • Centrum Obsługi Telefonicznej (COT)

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 1778, z późn. zm.)

Zakwestionowanie sposobu rozpatrzenia wniosku o odroczenie terminu płatności należności z tytułu nienależnie pobranych świadczeń