Dofinansowanie działań płatnika składek na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy - konkurs nr 2024.01
16 września 2024
Lista rankingowa
Wnioskodawcy, którego wniosek o dofinansowanie nie został umieszczony na pierwszej liście rankingowej, w przypadku naruszenia procedury konkursowej lub innych naruszeń formalnych przysługuje odwołanie do Komisji Odwoławczej powołanej przez Prezesa Zakładu.
Najważniejsze punkty procedury odwoławczej:
- Wnioskodawca ma prawo złożyć odwołanie do Komisji Odwoławczej w przypadku naruszenia procedury konkursowej lub innych naruszeń formalnych, jeżeli jego wniosek nie został umieszczony na pierwszej liście rankingowej.
- Odwołanie nie przysługuje od oceny merytorycznej wniosku.
- Wnioskodawca może wnieść odwołanie tylko w formie pisemnej i w terminie 14 dni od dnia udostępnienia pierwszej listy rankingowej na stronie www.zus.pl oraz stronie BIP.
- Odwołanie musi być złożone wyłącznie na adres:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Komisja Odwoławcza
ul. Szamocka 3, 5
01-748 Warszawa
- Odwołanie musi być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentacji wnioskodawcy lub przez jego pełnomocnika.
- Za datę wpływu odwołania uznaje się:
- w przypadku osobistego złożenia w Centrali ZUS, pod adresem wskazanym w ust. 4 – data złożenia w godzinach jej urzędowania;
- w przypadku przesłania za pośrednictwem operatora pocztowego – data wpływu do Centrali ZUS w godzinach jej urzędowania;
- w przypadku przesłania za pośrednictwem operatora wyznaczonego – data nadania w placówce operatora wyznaczonego.
- Odwołanie wniesione po upływie terminu, określonego w ust. 3, Komisja Odwoławcza pozostawia bez rozpatrzenia.
- Komisja Odwoławcza, rozpatruje odwołanie nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia odwołania oraz informuje wnioskodawcę o wyniku rozstrzygnięcia na piśmie za pośrednictwem operatora pocztowego, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
- Na rozstrzygnięcie Komisji Odwoławczej przysługuje wnioskodawcy skarga do sądu administracyjnego.
- Jeżeli na jakimkolwiek etapie postępowania odwoławczego zostanie wyczerpana kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie w roku budżetowym, w którym ma zostać udzielone dofinansowanie, Komisja Odwoławcza pozostawia odwołanie bez rozpatrzenia. Informuje o tym wnioskodawcę na piśmie oraz poucza o możliwości wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
Procedura Odwoławcza jest określona w § 10 Regulaminu konkursu na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej w 2025 r. Konkurs nr 2024.01 (plik pdf 636 kb).
Konkurs
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłasza konkurs na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2025 r. (Konkurs nr 2024.01).
Termin składania wniosków o dofinansowanie: 26 lutego 2024 r. – 27 marca 2024 r.
Konkurs jest ogłaszany w ramach Programu dofinansowania płatników składek.
Celem Konkursu jest wybór projektów, które dotyczyć będą:
- poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy,
- zmniejszenia zagrożenia wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi,
- zredukowania niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka.
Przedmiot dofinansowania
Dofinansowaniu podlegają działania, które mieszczą się w następujących obszarach technicznych:
- bezpieczeństwo instalacji technicznych, maszyn, urządzeń i miejsc pracy;
- urządzenia chroniące przed hałasem i drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym;
- oświetlenie miejsc i stanowisk pracy oraz ochrona przed promieniowaniem optycznym;
- ochrona przed energią elektryczną i elektrycznością statyczną;
- urządzenia oczyszczające i uzdatniające powietrze, urządzenia mechanicznej wentylacji powietrza;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości, w zagłębieniach i innych strefach pracy;
- sprzęt i urządzenia służące ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na czynniki chemiczne i szkodliwe czynniki biologiczne;
- środki ochrony indywidualnej.
Warunki udziału w konkursie
Do konkursu może przystąpić płatnik składek, który spełnia łącznie następujące warunki:
- nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne;
- nie zalega z opłacaniem podatków;
- nie znajduje się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem;
- nie ubiega się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia wypłaty przez ZUS całości ostatniego dofinansowania;
- nie ubiega się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego został zobowiązany.
Sposób komunikacji
Zapytania lub wątpliwości dotyczące konkursu można zgłaszać pocztą elektroniczną na adres e-mail: konkurs@zus.pl od dnia ogłoszenia konkursu.
Zanim wyślesz e-maila sprawdź Katalog przykładowych pytań i odpowiedzi (plik pdf 614 kb) – może znajdziesz w nim odpowiedź na swoje pytanie.
Dokumenty dotyczące konkursu do pobrania
- UWAGA!
W Kryteriach wyboru projektów w ramach Programu dofinansowania (załącznik nr 1 do Regulaminu konkursu) w Wymogach formalnych kryterium 1. Złożenie wniosku we wskazanym terminie w wyniku omyłki podany został termin określony wyłącznie datami rocznymi (od 2024 r. do 2024 r.). Prawidłowy termin to od 26 lutego 2024 r. do 27 marca 2024 r., tj. termin określony w § 4 ust. 1 Regulaminu konkursu.
W dokumentach do pobrania – w załączniku nr 1 zapis jest już prawidłowy (zaktualizowany 21 marca 2024 r.).
- UWAGA!
W Instrukcji wypełniania i wysyłania wniosku o dofinansowanie projektu dotyczącego utrzymywania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej, która jest załącznikiem nr 3 do Regulaminu konkursu na projekty dotyczące utrzymania zdolności do racy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2025 r. – na stronie 10 w wyjaśnieniach do pola 9 „Liczba osób na dzień złożenia wniosku” wystąpiła omyłka.
Zapis powinien brzmieć:
UWAGA:
- jeżeli wniosek został złożony np. 19 marca 2024 r., to liczbę osób ustalamy na podstawie deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA złożonej do 20 lutego 2024 r., od której odejmujemy osoby wyrejestrowane oraz dodajemy wszystkie osoby zgłoszone do ubezpieczenia do dnia złożenia wniosku;
- jeżeli wniosek został złożony np. 25 marca 2024 r., to liczbę osób ustalamy na podstawie deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA złożonej do 20 marca 2024 r., od której odejmujemy osoby wyrejestrowane oraz dodajemy wszystkie osoby zgłoszone do ubezpieczenia do dnia złożenia wniosku.
W dokumentach do pobrania – w załączniku nr 3 zapis jest już prawidłowy (zaktualizowany 15 lutego 2024 r.).
- Regulamin konkursu na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2025 r. (pdf 638 kb)
- Załącznik nr 1 - Kryteria wyboru projektów w ramach Programu dofinansowania (pdf 475 kb);
- Załącznik nr 2 - Formularz wniosku o dofinansowanie (pdf 2,6 mb);
- Załącznik nr 3 - Instrukcja wypełniania i wysyłania wniosku (pdf 2,6 mb);
- Załącznik nr 4 - Katalog działań inwestycyjnych i doradczych (pdf 572 kb);
- Załącznik nr 5 - Wzór oświadczenia wnioskodawcy (1,6 mb);
- Załącznik nr 6 - Wzór umowy (pdf 1 mb);
- Załącznik nr 7 - Wytyczne do opracowania oceny ryzyka zawodowego (pdf 541 kb);
- Załącznik nr 8 - Wytyczne do opracowania oceny obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego (pdf 567 kb).
Jeśli masz problem z pobraniem wniosku, sprawdź jak go pobrać (plik pdf 1,2 mb).
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2189).
Utworzył/Odpowiada: DPR, 02.02.2024 r. godz. 12:43
Udostępnił: Anna Borowska GPR, aktualizacja 16.09.2024 r. godz. 14:11