Dofinansowanie działań płatnika składek na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy - konkurs nr 2025.01
1 października 2025
Lista rankingowa
Wnioskodawcy, którego wniosek o dofinansowanie nie został umieszczony na pierwszej liście rankingowej, w przypadku naruszenia procedury konkursowej lub innych naruszeń formalnych przysługuje odwołanie do Komisji Odwoławczej powołanej przez Prezesa Zakładu.
Najważniejsze punkty procedury odwoławczej:
- Jeżeli wnioskodawca, którego wniosek nie został umieszczony na pierwszej liście rankingowej stwierdzi, że została naruszona procedura konkursowa lub wystąpiły inne naruszenia formalne, ma prawo złożyć odwołanie do Komisji Odwoławczej.
- Odwołanie do Komisji Odwoławczej nie przysługuje od oceny merytorycznej wniosku.
- Wnioskodawca może wnieść odwołanie do Komisji Odwoławczej tylko w formie pisemnej i w terminie 14 dni od dnia udostępnienia pierwszej listy rankingowej na stronie www.zus.pl oraz stronie BIP.
- Odwołanie musi być złożone wyłącznie na adres:
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Komisja Odwoławcza
ul. Szamocka 3, 5
01-748 Warszawa
- Odwołanie musi być podpisane przez osoby upoważnione do reprezentacji wnioskodawcy lub przez jego pełnomocnika.
- Przy weryfikacji dochowania terminu wniesienia odwołania, decydująca jest:
- w przypadku osobistego złożenia w Centrali ZUS, pod adresem wskazanym w ust. 4 – data złożenia w godzinach jej urzędowania;
- w przypadku przesłania za pośrednictwem operatora pocztowego – data wpływu do Centrali ZUS w godzinach jej urzędowania;
- w przypadku przesłania za pośrednictwem operatora wyznaczonego – data nadania w placówce operatora wyznaczonego.
- Nie będą potraktowane jako odwołanie pisma:
- wniesione na inny adres niż wskazany w ust. 4;
- wniesione przez wnioskodawców, którzy zostali zamieszczeni na pierwszej liście rankingowej;
- złożone w zakresie oceny merytorycznej wniosku;
- niepodpisane;
- podpisane w sposób uniemożliwiający identyfikację osoby, która złożyła podpis;
- podpisane przez osoby nieupoważnione do reprezentacji wnioskodawcy, niewskazane w załączonym dokumencie rejestrowym lub pełnomocnictwie;
- wniesione, jeżeli w Konkursie nie został złożony wniosek;
- wniesione od rozstrzygnięcia Komisji Odwoławczej lub jako ponowne odwołanie po rozstrzygnięciu Komisji Odwoławczej, w szczególności w sytuacji opisanej w ust. 15.
- Komisja Odwoławcza rozpatruje odwołanie nie później niż w terminie 2 miesięcy od dnia złożenia odwołania oraz informuje wnioskodawcę o wyniku rozstrzygnięcia na piśmie za pośrednictwem operatora pocztowego, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
- Na rozstrzygnięcie Komisji Odwoławczej przysługuje wnioskodawcy skarga do sądu administracyjnego.
- Jeżeli na jakimkolwiek etapie postępowania odwoławczego zostanie wyczerpana kwota środków przeznaczonych na dofinansowanie w roku budżetowym, w którym ma zostać udzielone dofinansowanie, Komisja Odwoławcza pozostawia odwołanie bez rozpatrzenia, o czym informuje na piśmie wnioskodawcę oraz poucza jednocześnie o możliwości wniesienia skargi do sądu administracyjnego.
Procedura Odwoławcza jest określona w § 10 Regulamin konkursu na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowanej w 2026 r. Konkurs nr 2025.01
Konkurs
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłasza konkurs na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2026 r. (Konkurs nr 2025.01).
Termin składania wniosków o dofinansowanie: 10 lutego 2025 r. – 10 marca 2025 r.
Konkurs jest ogłaszany w ramach Programu dofinansowania płatników składek.
Celem Konkursu jest wybór projektów, które dotyczyć będą:
- poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy,
- zmniejszenia zagrożenia wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi,
- zredukowania niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka.
Przedmiot dofinansowania
Dofinansowaniu podlegają działania, które mieszczą się w następujących obszarach technicznych:
- bezpieczeństwo instalacji technicznych, maszyn, urządzeń i miejsc pracy;
- urządzenia chroniące przed hałasem i drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym;
- oświetlenie miejsc i stanowisk pracy oraz ochrona przed promieniowaniem optycznym;
- ochrona przed energią elektryczną i elektrycznością statyczną;
- urządzenia oczyszczające i uzdatniające powietrze, urządzenia mechanicznej wentylacji powietrza;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości, w zagłębieniach i innych strefach pracy;
- sprzęt i urządzenia służące ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na czynniki chemiczne i szkodliwe czynniki biologiczne;
- środki ochrony indywidualnej.
Warunki udziału w konkursie
Do konkursu może przystąpić płatnik składek, który spełnia łącznie następujące warunki:
- nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne;
- nie zalega z opłacaniem podatków;
- nie znajduje się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem;
- nie ubiega się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia wypłaty przez ZUS całości ostatniego dofinansowania;
- nie ubiega się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego został zobowiązany.
Sposób komunikacji
Zapytania lub wątpliwości dotyczące konkursu można zgłaszać pocztą elektroniczną na adres e-mail: konkurs@zus.pl od dnia ogłoszenia konkursu.
Zanim wyślesz e-maila sprawdź Katalog przykładowych pytań i odpowiedzi (plik pdf 986 kb) – może znajdziesz w nim odpowiedź na swoje pytanie.
Dokumenty dotyczące konkursu do pobrania
- Regulamin konkursu na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2026 r. (pdf 467 kb)
- Załącznik Nr 1 - Kryteria wyboru projektów w ramach Programu dofinansowania (pdf 529 kb);
- Załącznik Nr 2 - Formularz wniosku o dofinansowanie (pdf 2,7 mb);
- Załącznik Nr 3 - Instrukcja wypełniania i wysyłania wniosku (pdf 3,7 mb);
- Załącznik Nr 4 - Katalog działań inwestycyjnych i doradczych (pdf 763 kb);
- Załącznik Nr 5 - Wzór oświadczenia wnioskodawcy (1,6 mb);
- Załącznik Nr 6 - Wzór umowy o dofinansowanie (pdf 1,1 mb);
- Załącznik Nr 6a - Wzór umowy o dofinansowanie dla płatnika nieposiadającego osobowości prawnej (pdf 1,1 mb);
- Załącznik Nr 7 - Wytyczne do opracowania oceny ryzyka zawodowego (pdf 706 kb);
- Załącznik Nr 8 - Wytyczne do opracowania oceny obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego (pdf 635 kb).
Jeśli masz problem z pobraniem dokumentu np. wniosku, sprawdź jak go pobrać (plik pdf 701 kb).
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2189 z późn. zm.)
Utworzył/Odpowiada: DPR, 15.01.2025 r. godz. 15:30
Udostępnił: aktualizacja Anna Borowska GPR, 01.10.2025 r. godz. 14:40