Ścieżka nawigacji

Informacja dotycząca obsługi osób z niepełnosprawnością słuchu w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych - tekst uproszczony

Informacja dotycząca obsługi osób z niepełnosprawnością słuchu w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych - tekst uproszczony

Witam na stronie www Informacji Publicznej ZUS.

Dzięki przepisom ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 roku o języku migowym i innych sposobach komunikacji, ZUS ma obowiązek zapewnić tłumacza PJM, albo SJM, albo dla głuchoniewidomych SKOGN.

Pomoc tłumacza dla kogo?

Dla osób z trudnością w komunikacji, trwale albo okresowo. Te osoby ustawa nazywa osobami uprawnionymi.

Obowiązek zapewnienia tłumacza PJM, albo SJM, albo SKOGN, ZUS wykonuje jak?

  1. Głuchy albo głuchoniewidomy, sam wybiera tłumacza.
  2. ZUS wzywa tłumacza z rejestru tłumaczy.
  3. Głuchy albo głuchoniewidomy, może przyjść z zaufaną osobą.

Ty sam wybierasz zaufaną osobę, która ułatwi Ci kontakt. Ważne jest co?

Zaufana osoba musi mieć ukończone 16 lat.

Pomoc tłumacza PJM, albo SJM, albo SKOGN jest bezpłatna. Podstawą jest ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 roku o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz przyjmowaniu do pracy osób niepełnosprawnych. ZUS płaci za tłumacza. Tłumacz musi być wpisany do rejestru wojewódzkiego tłumaczy.

ZUS już od kilku lat uczy swoich pracowników migać. Masz problem w komunikacji? Potrzebujesz pomocy w ZUS? Zgłoś się do Sali Obsługi Klientów w ZUS. Pracownicy pomogą Ci, np. w sprawie emerytury, renty, zasiłku, ubezpieczenia społecznego albo zdrowotnego, jak zgłosić, jak rozliczyć składki. Pomogą napisać różne wnioski, np. jeżeli prowadzisz działalność gospodarczą, pomogą wypełnić formularz ubezpieczeniowy. Udzielą informacji o orzeczeniu o czasowej niezdolności do pracy, o świadczeniu rehabilitacyjnym, itp.

Listę oddziałów ZUS, gdzie pracownicy przeszli szkolenie z języka migowego, szukać gdzie?

Jednostki ZUS, w których pracownicy przeszli szkolenie z języka migowego i pomogą podczas obsługi w Sali Obsługi Klientów - plik do pobrania (plik xlsx 58kb)

Albo na tablicach ogłoszeń w każdym oddziale ZUS.

Jeżeli pomoc pracownika ZUS będzie niewystarczająca, dalej pomagać będzie tłumacz. Ty sam możesz wybrać tłumacza, albo ZUS wezwie tłumacza z rejestru wojewódzkiego. Może też pomoc zaufana osoba. ZUS będzie szukał tłumacza PJM, albo SJM, albo SKOGN. Musisz zgłosić 3 dni robocze przed. Oprócz sytuacji nagłych. Jak już poinformujesz ZUS, wtedy ZUS ma obowiązek szukać tłumacza i umówić kiedy Ty możesz spotkać. Jeżeli ZUS nie znajdzie tłumacza, musi Cię powiadomić. Musi uzasadnić dlaczego, kiedy będzie następne spotkanie, albo o innym sposobie komunikacji.

Jak zgłosić, że potrzebny tłumacz?

Iść  do oddziału ZUS, do Sali Obsługi Klientów. Albo skontaktować z Centrum Obsługi Telefonicznej.

Z Centrum Obsługi Telefonicznej kontaktować się można od poniedziałku do piątku 7 - 18.

Chcesz zgłosić, że potrzebny tłumacz?

Są 3 sposoby:

  1. kontakt mailowy na adres: cot@zus.pl,
  2. Formularz kontaktowy zapytania ogólnego” na stronie www.zus.pl,
  3. zaufana osoba dzwoni do Centrum Obsługi Telefonicznej. [22 560-16-00],

Sala Obsługi Klientów w oddziałach ZUS otwarta jest w poniedziałek 8 – 18, od wtorku do piątku 8 – 15.

Gdzie szukać dokładnych adresów? [www.zus.pl]

ZUS wydaje dokumenty potrzebne do załatwienia sprawy. Są na stronie www.zus.pl w zakładce wzory formularzy.

Wszyscy klienci ZUS mogą korzystać ze specjalnej strony www z Usługami Elektronicznymi. Dzięki temu można załatwić niektóre sprawy przez telefon, albo przez internet. Bez wychodzenia z domu.

Gdzie szukać więcej informacji dla wszystkich klientów ZUS?

Na stronie www ZUS, w części Informacja Publiczna. Albo na tablicach informacyjnych w Salach Obsługi Klientów ZUS.


Utworzył/Odpowiada: DOK - 30.08.2018 r., godz. 12:51

Udostępnił: Edycja: Anna Borowska - GPR - 22.11.2018 r., godz. 14:28