Dofinansowanie działań płatnika składek na poprawę bezpieczeństwa i higieny pracy - konkurs nr 2025.01
15 stycznia 2025
Zakład Ubezpieczeń Społecznych ogłasza konkurs na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2026 r. (Konkurs nr 2025.01).
Termin składania wniosków o dofinansowanie: 10 lutego 2025 r. – 10 marca 2025 r.
Konkurs jest ogłaszany w ramach Programu dofinansowania płatników składek.
Celem Konkursu jest wybór projektów, które dotyczyć będą:
- poprawy bezpieczeństwa i higieny pracy,
- zmniejszenia zagrożenia wypadkami przy pracy lub chorobami zawodowymi,
- zredukowania niekorzystnego oddziaływania czynników ryzyka.
Przedmiot dofinansowania
Dofinansowaniu podlegają działania, które mieszczą się w następujących obszarach technicznych:
- bezpieczeństwo instalacji technicznych, maszyn, urządzeń i miejsc pracy;
- urządzenia chroniące przed hałasem i drganiami mechanicznymi oraz promieniowaniem elektromagnetycznym;
- oświetlenie miejsc i stanowisk pracy oraz ochrona przed promieniowaniem optycznym;
- ochrona przed energią elektryczną i elektrycznością statyczną;
- urządzenia oczyszczające i uzdatniające powietrze, urządzenia mechanicznej wentylacji powietrza;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy na wysokości, w zagłębieniach i innych strefach pracy;
- sprzęt i urządzenia służące ograniczeniu obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego;
- sprzęt i urządzenia służące poprawie bezpieczeństwa pracy w przypadku narażenia na czynniki chemiczne i szkodliwe czynniki biologiczne;
- środki ochrony indywidualnej.
Warunki udziału w konkursie
Do konkursu może przystąpić płatnik składek, który spełnia łącznie następujące warunki:
- nie zalega z opłacaniem składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne;
- nie zalega z opłacaniem podatków;
- nie znajduje się w stanie upadłości, pod zarządem komisarycznym, w toku likwidacji, postępowania upadłościowego lub postępowania układowego z wierzycielem;
- nie ubiega się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia wypłaty przez ZUS całości ostatniego dofinansowania;
- nie ubiega się o kolejne dofinansowanie przed upływem 3 lat od dnia zwrotu dofinansowania, do którego został zobowiązany.
Sposób komunikacji
Zapytania lub wątpliwości dotyczące konkursu można zgłaszać pocztą elektroniczną na adres e-mail: konkurs@zus.pl od dnia ogłoszenia konkursu.
Zanim wyślesz e-maila sprawdź Katalog przykładowych pytań i odpowiedzi (plik pdf 986 kb) – może znajdziesz w nim odpowiedź na swoje pytanie.
Dokumenty dotyczące konkursu do pobrania
- Regulamin konkursu na projekty dotyczące utrzymania zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej realizowane w 2026 r. (pdf 467 kb)
- Załącznik Nr 1 - Kryteria wyboru projektów w ramach Programu dofinansowania (pdf 529 kb);
- Załącznik Nr 2 - Formularz wniosku o dofinansowanie (pdf 2,7 mb);
- Załącznik Nr 3 - Instrukcja wypełniania i wysyłania wniosku (pdf 3,7 mb);
- Załącznik Nr 4 - Katalog działań inwestycyjnych i doradczych (pdf 763 kb);
- Załącznik Nr 5 - Wzór oświadczenia wnioskodawcy (1,6 mb);
- Załącznik Nr 6 - Wzór umowy o dofinansowanie (pdf 1,1 mb);
- Załącznik Nr 6a - Wzór umowy o dofinansowanie dla płatnika nieposiadającego osobowości prawnej (pdf 1,1 mb);
- Załącznik Nr 7 - Wytyczne do opracowania oceny ryzyka zawodowego (pdf 706 kb);
- Załącznik Nr 8 - Wytyczne do opracowania oceny obciążenia układu mięśniowo-szkieletowego (pdf 635 kb).
Jeśli masz problem z pobraniem dokumentu np. wniosku, sprawdź jak go pobrać (plik pdf 701 kb).
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2022 r. poz. 2189 z późn. zm.)
Utworzył/Odpowiada: DPR, 15.01.2025 r. godz. 15:30
Udostępnił: Anna Borowska GPR, 15.01.2025 r. godz. 16:00