Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego udostępnianych lub przekazywanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Przez ponowne wykorzystywanie należy rozumieć
wykorzystywanie przez osoby fizyczne, osoby prawne i jednostki
organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, informacji sektora
publicznego, niezależnie od sposobu jej utrwalenia (w szczególności w
postaci papierowej, elektronicznej, dźwiękowej, wizualnej lub
audiowizualnej) w celach komercyjnych lub niekomercyjnych innych niż
jej pierwotny publiczny cel, dla którego informacja została
wytworzona.
Każdemu przysługuje prawo do ponownego
wykorzystywania informacji sektora publicznego:
- udostępnionych na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i w centralnym repozytorium informacji publicznej www.danepubliczne.gov.pl;
- przekazanych na wniosek o ponowne wykorzystywanie
na zasadach określonych w ustawie z dnia 25 lutego 2016 r. o ponownym wykorzystywaniu informacji sektora publicznego (Dz. U. z 2016 r. poz. 352) i z ograniczeniami określonymi w art. 6 tej ustawy.
Warunki ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego
- Podmiot ponownie wykorzystujący informację sektora publicznego uzyskaną z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych jest zobowiązany do podania źródła jej pochodzenia, daty wytworzenia oraz pozyskania tej informacji.
- Podmiot ponownie wykorzystujący informację sektora publicznego jest zobowiązany do wskazania, czy wykorzystuje ją w całości czy w części, a jeżeli tak to w jakiej.
- Podmiot dokonujący przetworzenia informacji sektora publicznego pozyskanej w celu ponownego wykorzystywania, zobowiązany jest do poinformowania o przetworzeniu informacji ponownie wykorzystywanej.
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych nie ponosi odpowiedzialności za informacje sektora publicznego przetworzone przez podmiot ponownie je wykorzystujący oraz za dalsze udostępnienie informacji z naruszeniem przepisów regulujących ich ochronę, a także za informacje uzyskane w sposób inny niż pozyskanie ich ze strony podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej lub z centralnego repozytorium informacji publicznej albo z pominięciem procedury wnioskowej.
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego przekazywanych na wniosek
- Wniosek o ponowne wykorzystywanie wnosi się m.in. w przypadku, gdy informacja sektora publicznego nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub w centralnym repozytorium.
- Wniosek wnosi się w postaci papierowej albo elektronicznej.
- Rozpatrzenie wniosku następuje niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia otrzymania wniosku. Jeżeli wniosek o ponowne wykorzystywanie nie może zostać rozpatrzony w terminie 14 dni, Zakład Ubezpieczeń Społecznych zawiadamia w tym terminie wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia oraz o terminie, w jakim rozpatrzy wniosek, nie dłuższym jednak niż 2 miesiące od dnia złożenia tego wniosku.
- Po rozpatrzeniu wniosku Zakład Ubezpieczeń Społecznych:
- przekazuje informację sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania bez określania warunków ponownego wykorzystywania;
- informuje o braku warunków ponownego wykorzystywania w przypadku posiadania informacji sektora publicznego przez wnioskodawcę;
- składa ofertę zawierającą warunki ponownego wykorzystywania lub informację o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie;
- odmawia, w drodze decyzji, wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego.
- Wnioskodawca, który otrzymał ofertę, o której mowa w pkt 4 lit. c, może w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty złożyć sprzeciw z powodu naruszenia przepisów ustawy albo zawiadomić Zakład Ubezpieczeń Społecznych o przyjęciu oferty. Brak zawiadomienia o przyjęciu oferty w terminie 14 dni od dnia otrzymania oferty jest równoznaczny z wycofaniem wniosku.
- W przypadku otrzymania sprzeciwu Zakład Ubezpieczeń Społecznych, w drodze decyzji, rozstrzyga o warunkach ponownego wykorzystywania lub o wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie.
Opłaty za ponowne wykorzystywanie
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego zawartych na
stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej Zakładu
Ubezpieczeń Społecznych oraz w centralnym repozytorium informacji
publicznej jest bezpłatne.
W przypadku złożenia wniosku o
ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego Zakład
Ubezpieczeń Społecznych, po rozpatrzeniu wniosku, może nałożyć opłatę
za ponowne wykorzystywanie, jeżeli przygotowanie lub przekazanie
informacji w sposób lub w formie wskazanych we wniosku wymaga
poniesienia dodatkowych kosztów.
Rozpatrzenie przez Zakład
Ubezpieczeń Społecznych nietypowego wniosku o ponowne wykorzystywanie
informacji sektora publicznego podlegać będzie opłacie w wysokości
uwzględniającej w szczególności: koszty materiałów użytych w celu
przygotowania informacji, czas poświęcony na przygotowanie informacji,
koszty przekazania informacji wnioskodawcy.
Środki prawne przysługujące w przypadku odmowy wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Od wydawanych przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych decyzji o odmowie
wyrażenia zgody na ponowne wykorzystywanie informacji sektora
publicznego oraz decyzji o warunkach ponownego wykorzystywania lub o
wysokości opłat za ponowne wykorzystywanie wnioskodawcy przysługuje
odwołanie do ministra właściwego do spraw zabezpieczenia społecznego.
Odwołanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji za
pośrednictwem Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Od decyzji
ministra wydanej w następstwie rozpoznania odwołania wnioskodawcy
przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w
Warszawie. Skargę wnosi się w terminie 30 dni od dnia doręczenia
decyzji za pośrednictwem organu, który ją wydał.
Utworzył/Odpowiada: Anna Borowska - DOK WKS - 08.11.2016 r., godz. 11:25
Udostępnił: Anna Borowska - GPR - 08.11.2016 r., godz. 11:25