Ścieżka nawigacji

Aktualności

Cele ZUS na 2023 rok

Bezpieczeństwo w niestabilnych czasach

ZUS w 2023 roku dalej będzie realizować zadanie zabezpieczenia społecznego milionów obywateli. Przekaże w tym celu osobom uprawnionym miliardy złotych z tytułu świadczeń społecznych. Łączne wydatki na emerytury i renty z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych w 2022 roku wyniosły ok. 270 mld zł, a pozostałych świadczeń z tego funduszu, w tym zasiłków chorobowych, macierzyńskich, opiekuńczych – ponad 30 mld zł. Liczba osób, którym ZUS co miesiąc wypłaca świadczenia długoterminowe, to ponad 8,5 mln. Wypłacamy też blisko 5 mln zasiłków rocznie.

W 2023 roku ZUS zwaloryzuje renty i emerytury. Szacuje się, że w tym roku wskaźnik marcowej waloryzacji świadczeń może osiągnąć nawet 13,8 proc. Dodatkowo przepisy gwarantują podwyżkę o co najmniej 250 zł. Łącznie w skali kraju waloryzacja zwiększy wydatki na świadczenia o ponad 40 mld zł. Z kolei w kwietniu wypłacimy 13 emeryturę. Natomiast w czerwcu zwaloryzujemy składki na kontach emerytalnych 25 mln Polaków. W czerwcu 2022 roku wskaźnik waloryzacji składek wyniósł 9,33 proc., było to łącznie 281 mld zł. Wypłaty świadczeń są zabezpieczone i będą waloryzowane, co zapewni bezpieczeństwo socjalne milionów obywateli na lata.

W styczniu każdy emeryt i rencista otrzyma elektroniczną wersję legitymacji ZUS – mLegitymację. Będzie można bezpiecznie przechowywać ją na własnym urządzeniu mobilnym, np. telefonie, przy użyciu bezpłatnej publicznej aplikacji mObywatel. Mobilna legitymacja działa tak jak tradycyjny dokument. Pokazując ją na ekranie smartfona, osoba uprawniona potwierdzi, że jest emerytem lub rencistą i ma prawo do ulg i uprawnień, np. zniżek na bilety.

Wygoda dla rodziców

Wyzwaniem dla ZUS na 2023 rok jest dalsza sprawna obsługa świadczeń dla rodzin. To ogromne przedsięwzięcie i odpowiedzialność. W 2021 roku przejęliśmy obsługę wniosków o świadczenie dobry start 300+, a w 2022 roku – Rodzina 500+ oraz dwa nowe świadczenia: rodzinny kapitał opiekuńczy i dofinansowanie pobytu w żłobku. W ubiegłym roku wpłynęło do ZUS kilkanaście milionów wniosków w tych sprawach. Dzięki wyłącznie elektronicznej formie ich składania, prostym kryteriom uprawnień i nowoczesnemu systemowi informatycznemu o bardzo wysokiej automatyzacji obsługi spraw ZUS znakomicie wywiązuje się ze swojego zadania. Nowoczesne rozwiązania pozwalają rodzicom wnioskować o świadczenia o dowolnej porze dnia i nocy. Dla rodziców i opiekunów, którzy mają na głowie mnóstwo spraw, to ogromny komfort. Nie muszą się martwić godzinami otwarcia i zamknięcia urzędu, a od złożenia wniosku dzieli ich zaledwie kilka minut obsługi aplikacji mZUS na smartfonie.

Ułatwienia dla przedsiębiorców

Od 1 stycznia 2023 r. każdy przedsiębiorca i płatnik składek musi mieć profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. To będzie główny i podstawowy kanał komunikacji z ZUS i przekazywania pism. Tym, którzy tego nie zrobili, założymy profil na PUE z urzędu.

PUE ZUS umożliwia załatwienie większości spraw związanych z ubezpieczeniami społecznymi w dowolnym miejscu i czasie. Przedsiębiorcy mogą na niej tworzyć i składać elektronicznie wnioski, pisma i dokumenty ubezpieczeniowe. Nasz portal obsługuje już prawie 11 mln profili klientów. Przyjmujemy 21 mln wniosków elektronicznych od obywateli. Już dwie trzecie ogólnej liczby korespondencji od klientów wpływa do nas właśnie drogą elektroniczną.

W funkcjonowanie ZUS jako e-urzędu wpisują się dalsze ułatwienia dla przedsiębiorców. Chcemy jak najbardziej uprościć załatwianie formalności w ZUS. W kolejnych latach będziemy przygotowywać aplikacje mobilne dla płatników składek i lekarzy oraz rozwiązania umożliwiające płatności mobilne składek. Będziemy też pracować nad tym, aby zdjąć z przedsiębiorców i pracodawców kolejne obowiązki i odpowiedzialność związane z ustalaniem podstawy wymiaru i rozliczaniem składek czy wypłatą zasiłków. Liczymy, że przygotowywane przez nas zmiany ułatwią przedsiębiorcom rozliczenia z ZUS.

Dążymy do stanu, w którym wszystkie nasze usługi będą dostępne dla przedsiębiorców online. Aby to osiągnąć, będziemy rozwijać automatyzację obsługi spraw i elektronizację kontaktu z naszymi klientami. Będziemy do tego wykorzystywać m.in. rozwiązania chmurowe oraz integrację z rejestrami i bazami danych innych instytucji publicznych. Chcemy również unowocześnić wygląd i dostępne funkcje na Platformie Usług Elektronicznych, integrując ją z serwisem gov.pl.

Urząd w nowoczesnym wydaniu

Od wielu lat ZUS rozwija jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie systemów informatycznych z bazą danych o wielkości 170 terabajtów i przetwarzający 900 mln dokumentów rocznie. Redukujemy dług technologiczny, przechodzimy na rozwiązania chmurowe, automatyzujemy obsługę spraw, rozwijamy analitykę big data i wykorzystanie sztucznej inteligencji w analizach i kontrolach. Podnosimy także poziom integracji z rejestrami innych instytucji publicznych.

ZUS stał się e-urzędem na miarę naszych czasów. Jeszcze kilka lat temu niewiele osób wierzyło w powodzenie naszych reform. Wykonaliśmy ogromną pracę, co przysłużyło się przede wszystkim naszym klientom. Dziś jesteśmy zorientowani na usługi cyfrowe i elektroniczny kontakt z klientem. Większość spraw w ZUS można załatwić on-line, bez wychodzenia z domu. W bieżącym roku będziemy kontynuować ten kierunek rozwoju i dalej unowocześniać ZUS.