Konferencja naukowa <br>„Minimalizacja ryzyka a ryzyko minimalizacji. Jak uczyć o ubezpieczeniach społecznych?”
24 stycznia 2018
Uniwersytet Pedagogiczny w Krakowie im. KEN 7-8 marca 2018 r., Kraków.
Z ostatniej chwili - relacja z konferencji:
List Minister Rafalskiej:
"Jednym z podstawowych rozwiązań reformy emerytalnej jest wybór. A żeby dobrze wybrać, trzeba mieć wiedzę"
"Polacy często nie rozumieją istoty ubezpieczeń i w efekcie narażają się na ryzyko złego wyboru"
"Z wiedzą o ubezpieczeniach trzeba docierać jak najwcześniej, by nie ryzykować, że osoba młoda wchodząca na rynek pracy, od początku zaniedba troski o zabezpieczenie emerytalne"
"Niewielu młodych Polaków zdaje sobie z tego sprawę, czym skutkuje decyzja o wykluczeniu się z ubezpieczeń"
List Minister Zalewskiej:
"Przybliżanie zagadnień dotyczących ubezpieczeń społecznych powinno odbywać się na najwcześniejszych etapach nauki"
"Wiedza dotycząca ubezpieczeń jest jedną z kluczowych kompetencji niezbędnych do sprawnego funkcjonowania we współczesnym świecie"
"Treści zawarte w nowej podstawie programowej przyczynią się do wzrostu świadomości w zakresie ubezpieczeń społecznych"
BLOK I - Nowoczesne podjeście i nowe technologie w upowszechnianiu wiedzy 10:00-11:30
Prezes ZUS - "Ubezpieczenie społeczne - dlaczego są ważne?"- referat:
"Nie można dzisiaj uczyć o ubezpieczeniach społecznych nie widząc zobowiązań międzynarodowych przyjętych przez Polskę -
gwarantują one bowiem minimalne standardy oraz porządkują wiedzę"
"Różne są katalogi ryzyk w literaturze przedmiotu - ja trzymam się katalogu zaproponowanego przez Konwencję 102 MOP"
"Definicji ubezpieczeń społecznych jest wiele - ja kontynuuję podejście prawne profesora Szuberta - należy określić jasno zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym oraz katalogu przedmiotowego - ryzyk socjalnych i zakresu świadczeń"
"Uproszczenie zasad podlegania ubezpieczeniom to najważniejsze wyzwanie stojące przed systemem ubezpieczeń"
"Jeśli system ma gwarantować wypłatę świadczeń, to trzeba się rozprawić z tym, jaka jest relacja między wpływami ze składek do FUS a wypłatami"
dr Robert Marczak - "Przegląd badań dotyczących wiedzy i postaw Polaków wobec ubezpieczeń społecznych"
"55% Polaków nie wie, jakim budżetem (na ubezpieczenie społeczne) dysponuje ZUS - że liczy się go w miliardach a nie milionach"
"1/3 Polaków postrzega ZUS jako omnipotentny twór, który sam tworzy ustawy i wysokość składek"
"42% osób zatrudnionych osób na podstawie umowy zlecenia nie wie, czy odprowadza składki"
"Najmniejszą wiedzę o ubezpieczeniach posiadają przede wszystkim ludzie młodzi"
"Im większa wiedza o ubezpieczeniach społecznych, tym większa skłonność u danej osoby do oszczędzania"
Waldemar Zbytek - wykłady w ramach programu "NZB"
"Stawiamy na bezpośredni kontakt z odbiorcą"
"Ważnym elementem naszej działalności jest budowanie relacji z mediami akademickimi"
"Formę przekazu należy nieraz brutalnie dostosować do odbiorcy, inaczej będzie mało skuteczny"
"Nigdy nie inwestuj pieniędzy w biznes, którego nie rozumiesz - świadomość po co są składki, co można osiągnąć z tytułu płacenia składek, jest poniekąd tym samym, o czym mówi Warren Buffet"
"Pokazujmy korzyści, ale nie tylko w odniesieniu do emerytury - młodemu człowiekowi trzeba mówić dużo więcej o rzeczach bliższych jego perspektywie"
"Trzeba odkłamać wizję ZUS-u jako ociężałej instytucji"
"Najgorzej o ZUS-ie mówią młodsi ludzie, którzy widzą ZUS w perspektywie niepewności i pytań"
"Jedynym sposobem skutecznej edukacji społeczeństwa na szeroką skalę jest współpraca wielu instytucji"
Janusz Korczak - Bankructwo małego Dżeka: "Jeśli nauczymy podstawowej wiedzy, formy przekazu, sposobu komunikacji młodych ludzi to nasze działanie będzie skuteczne"
Sesja dyskusyjna: Edukacja zgodna z duchem czasu
Paweł Jaroszek - członek Zarządu ZUS:
"To z czym ZUS zderza się w Polsc,e to stereotypy - już od lat 30. XX wieku"
"Jak się mierzymy z tymi stereotypami?"
"Wchodzimy w interakcję z odbiorcą"
"Pobudzamy do zadawania ważnych pytań"
"Pobudzamy ciekawość"
"Pobudzamy świadomą refleksję"
Magdalena Swoboda-Młynarczyk - Ministerstwo Finansów:
"Ministerstwo Finansów otworzyło portal TaxEdu, gdzie poprzez zabawne i angażujące gry, e-learning i microlearning uczniowie mogą zgłębiać wiedzę o podatkach"
"Przystępne, niewielkie porcje informacji w formie krótkich materiałów wideo są najlepszą formą"
"Najlepsza jest stara zasada - dopasować przekaz do odbiorcy"
"Musimy się komunikować tam, gdzie są dzieciaki - Instagram, Facebook"
dr Dariusz Danilewicz - SGH:
"Żeby edukacja miała sens, trzeba odpowiedzieć sobie na pytania: kto, kiedy, gdzie, jak, po co? I co konkretnie?"
"Edukacja ekonomiczna jest wciąż traktowana jako kwiatek do kożucha"
"Edukację o ekonomii możemy wprowadzić wszędzie - nawet na lekcjach religii - patrzy przykład przypowieści o talentach"
"W przeciwieństwie do pantofelka czy innych skomplikowanych pojęć, z ekonomią możemy się spotkać już na ulicy"
"Oszczędzanie najlepiej uczyć nawet od przedszkola"
Dariusz Styrna - Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego:
[przedstawił swój projekt]
"Małopolska Chmura Edukacyjna - uczniowie uczestniczą w wirtualnych zajęciach, wykładach i laboratoriach prowadzonych przez wykładowców małopolskich uczelni"
dr Tomasz Lasocki - UW:
"Technologia nie jest zawsze synonimem nowoczesności"
"Największym zagrożeniem wynikającym z korzystania ze zdobyczy komputeryzacji jest rozpraszanie uwagi słuchaczy"
"Trzeba uświadamiać przewagę prawa ubezpieczeń w procesie edukacji prawniczej - stanowią bowiem jeden z niewielu praktycznych przykładów znaczenia prawa w procesie zarządzania realizacją wartości (prawo do zabezpieczenia społecznego) przy ograniczonych zasobach"
"Ubezpieczenia uczą w jaki sposób należy wyważać interesy różnych grup"
dr Krzysztof Hagemejer (Collegium Civitas):
"Nauczanie o ubezpieczeniach społecznych na każdym poziomie powinno być multidyscyplinarne"
Adrian Gamoń - Social Frame:
"Znalezienie czegoś wartościowego w internecie to jak próba napicia się wody z hydrantu"
"Media społecznościowe są istotą naszego współczesnego działania"
"Media społecznościowe pozwalają nam czerpać wiedzę, budować relacje, kształtować swoją tożsamość - inaczej mówiąc - rozwijać się"
"Trzeba tworzyć własne treści na własnym fanpage'u w mediach społecznościowych, współpracować z influencerem, organizować akcje i kampanie edukacyjne, monitorować i moderować komunikację"
"Wskazówki:
tworzyć faktycznie wartościowe treści,
zadbaj o to, aby treści były przystępne
zadbaj o to, aby treści były łatwe do zalezienia,
rozmawiaj, zachęcaj i prowadź dyskusję"
***
Konferencja naukowa, kierowana do naukowców oraz praktyków zajmujących się na co dzień tematyką ubezpieczeń społecznych oraz nauczania, w szczególności do: uczniów, nauczycieli, studentów, kadry naukowej szkół wyższych.
Cele konferencji:
- podsumowanie dotychczasowych zadań związanych z podejmowanymi przez ZUS działaniami edukacyjnymi oraz wsparcie nauczania w tym zakresie przez szkoły, uczelnie;
- wymiana informacji i doświadczeń o możliwości wykorzystania nowoczesnych narzędzi i technologii przyszłości w edukacji, w tym upowszechnianiu wiedzy o ubezpieczeniach społecznych;
- wypracowanie metod skutecznego przekazywania wiedzy w zakresie ubezpieczeń społecznych.
Jeżeli są Państwo zainteresowani udzialem w konferencji, zgłoszenia prosimy przesyłać na adres: konferencjakrakow@zus.pl
Wg badań przeprowadzonych w ubiegłym roku przez Fundację Instytut Spraw Publicznych 46% badanych z reprezentatywnej próby badawczej, składającej się z 1030 osób w wieku 15-75 lat, nie jest w ogóle zainteresowanych ubezpieczeniami społecznymi. Choć tę informację należy odczytywać na poziomie deklaratywnym, bo może ona wynikać z niechęci respondentów do instytucji i nie musi pokrywać się w pełni z ich rzeczywistą troską o bezpieczeństwo socjalne, dla Zakładu stanowi ona wyraźny sygnał, że w najbliższej przyszłości należy podjąć działania, aby ustawowe zadanie dotyczące popularyzacji wiedzy o ubezpieczeniach społecznych realizować zgodnie z wymogami współczesności i podążać za trendami, które występują w komunikacji społecznej, ale także zdominują ten rynek w ciągu kolejnych lat. Ten ostatni wniosek jest również istotny dlatego, że 2/3 osób ze wskazanej wyżej grupy to osoby młode (w wieku 15-19 lat), stojące u progu wejścia na rynek pracy i podjęcia kluczowych decyzji w kwestii ubezpieczeń społecznych, a tymczasem jest to kohorta z najmniejszym współczynnikiem wiedzy w tym zakresie i trzeba zaznaczyć, że to ta grupa dominuje w wykorzystywaniu nowoczesnych narzędzi komunikacji.
Organizatorzy:
Patronat honorowy:
Jacek Krupa - Marszałek Województwa Małopolskiego
Patroni medialni: