Opis spraw
Przygotowane dla klientów ZUS opisy spraw do
załatwienia, pogrupowane tematycznie, zawierają:
- możliwe sposoby załatwienia danej sprawy
(przez internet, osobiście, pocztą);
- wymagany zakres danych i wykaz dokumentów niezbędnych do jej
załatwienia;
- szczegółowy opis
czynności (krok po kroku, jakie musi podjąć klient w celu załatwienia
danej sprawy);
- terminy, w
jakich sprawa zostanie załatwiona przez ZUS;
- wskazówki co do dalszych kroków, które może podjąć klient po
rozstrzygnięciu sprawy.
Jak uporządkować dane na koncie ubezpieczonego
Co przygotować?
- Login i hasło do swojego profilu PUE. Jeżeli nie masz zarejestrowanego profilu PUE, załatw sprawę osobiście albo listownie. Profil PUE możesz założyć przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP albo w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Certyfikat kwalifikowany oraz PIN do certyfikatu kwalifikowanego lub login i hasło do profilu zaufanego ePUAP.
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Zaloguj się na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych PUE.
- W katalogu usług wybierz usługę "US-7 Wniosek o wydanie zaświadczenia/ informacji z konta osoby ubezpieczonej".
- Uzupełnij dane w formularzu elektronicznym i złóż dyspozycję sposobu odbioru informacji. Domyślnie zaznaczona jest opcja odbioru informacji w formie elektronicznej poprzez PUE. Możesz także wybrać odpowiedź w formie papierowej, z odbiorem osobistym bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną.
- Podpisz wniosek za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP. Wyślij wniosek elektronicznie do ZUS.
Dalsze kroki
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacji w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania informacji pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacji w formie papierowej, odbierz informację osobiście albo przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Co przygotować?
- Wniosek US-7 w formie pisemnej lub na druku pobranym w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE i wybraniu usługi "Złożenie dokumentu US-7".
- Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport).
- W przypadku występowania w imieniu ubezpieczonego, wystawione przez ubezpieczonego imienne upoważnienie dla osoby wskazanej do złożenia i/lub odbioru wniosku.
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kpa, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Wypełnij i wydrukuj formularz wniosku lub napisz wniosek o wyrażenie zgody i złóż dyspozycję sposobu odbioru zaświadczenia. Domyślnie zaznaczona jest opcja odbioru zaświadczenia w formie elektronicznej poprzez PUE. Możesz także wybrać odpowiedź w formie papierowej, z odbiorem osobistym bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną.
- Podpisany wniosek dostarcz do dowolnej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS, a jeżeli zależy Ci na czasie, przygotuj dokumenty i dostarcz wniosek do terenowej jednostki ZUS właściwej dla miejsca zamieszkania ubezpieczonego.
- Możesz zarezerwować termin wizyty w terenowej jednostce ZUS przez PUE.
Dalsze kroki
- Odbierz informację osobiście lub przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru zaświadczenia w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania zaświadczenia pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli nie złożyłeś żadnej dyspozycji odnośnie odbioru zaswiadczenia będzie ona wysłane na podany adres.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
Co przygotować?
- Wniosek US-7 w formie pisemnej lub na druku pobranym w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE i wybraniu usługi "Złożenie dokumentu US-7".
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kpa, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku
Jak to zrobić?
- Wypełnij i wydrukuj formularz wniosku lub napisz wniosek o uporządkowanie danych na koncie ubezpieczonego.
- Na wniosku złóż dyspozycję odbioru informacji: w formie papierowej osobiście bądź przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS albo pocztą tradycyjną. Istnieje również możliwość odbioru informacji w formie elektronicznej poprzez portal PUE.
- Podpisany wniosek wyślij do właściwej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.
Dalsze kroki
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania informacji pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru osobistego lub przez pełnomocnika, udaj się do właściwej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru informacji w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego