Nowoczesny ZUS. Jak robotyzacja i AI usprawnią pracę Zakładu?
25 lutego 2025
Pomoc w pracy lekarzy orzeczników, voicebot, chatbot i odpowiedzi na podstawowe pytania na infolinii – to tylko kilka obszarów, w których Sławomir Wasielewski, członek zarządu ZUS, widzi potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji. – Brakuje jeszcze rozwiązań systemowych w polskim prawie, które regulowałyby, w jaki sposób administracja publiczna powinna używać sztucznej inteligencji – podkreśla.
Sławomir Wasielewski, członek zarządu ZUS nadzorujący Pion Operacji i Eksploatacji Systemów, był gościem kolejnego odcinka podcastu video z cyklu „ZUS na głos”. Tym razem rozmowa dotyczyła tematu sztucznej inteligencji w administracji i komunikacji ZUS z Klientami.
Prezes Wasielewski nie ma wątpliwości, że jest kilka obszarów, w których można wykorzystać sztuczną inteligencję, lecz podkreśla, że brakuje jeszcze rozwiązań systemowych w polskim prawie, które mogą regulować sposób wykorzystywania sztucznej inteligencji w administracji.
- Myślę tutaj o takich rozwiązaniach typu voicebot i chatbot. Mamy bardzo dużo pytań mailowych od klientów. Chociażby w kontekście renty wdowiej. Pytań jest na tyle, że często nie jesteśmy w stanie przygotować na nie odpowiedzi w tak krótkim czasie, jakim by tego oczekiwał klient. Szukamy i testujemy już rozwiązania, które będą w stanie taką odpowiedź przygotować. Na pewno będziemy chcieli też użyć sztucznej inteligencji do umawiania klientów na wizytę w Zakładzie. Myślimy też nad tym, aby sztuczna inteligencja udzielała odpowiedzi na proste pytania, z którymi klienci dzwonią na naszą infolinię – zaznacza.
Platforma Usług Elektronicznych (PUE) ZUS to pierwszy polski e-urząd. ZUS udostępnił go swoim klientom w 2012 r. Stale rozbudowuje ten system, dzięki czemu coraz więcej spraw związanych z ZUS można załatwić online. Co nowego swoim klientom daje eZUS oraz jak będzie wyglądała komunikacja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z klientem za 30 lat – o tym w najnowszym podcaście z cyklu „ZUS na głos” pod tytułem „Nowoczesny ZUS. Jak robotyzacja i AI usprawnią pracę urzędu.”