Jak uzyskać informacje dotyczące danych zgromadzonych na koncie ubezpieczonego
Opis spraw
Przygotowane dla klientów ZUS opisy spraw do
załatwienia, pogrupowane tematycznie, zawierają:
- możliwe sposoby załatwienia danej sprawy (przez internet,
osobiście, pocztą);
- wymagany zakres danych
i wykaz dokumentów niezbędnych do jej załatwienia;
- szczegółowy opis czynności (krok po kroku,
jakie musi podjąć klient w celu załatwienia danej sprawy);
- terminy, w jakich sprawa zostanie
załatwiona przez ZUS;
- wskazówki co do
dalszych kroków, które może podjąć klient po rozstrzygnięciu sprawy.
Jak uzyskać informacje dotyczące danych zgromadzonych na koncie ubezpieczonego
Co przygotować?
- Login i hasło do swojego profilu PUE. Jeżeli nie masz zarejestrowanego profilu PUE, załatw sprawę osobiście albo listownie. Profil PUE możesz założyć przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP albo w najbliższej terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Certyfikat kwalifikowany oraz PIN do certyfikatu kwalifikowanego lub login i hasło do profilu zaufanego ePUAP.
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kodeksem postępowania administracyjnego, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Zaloguj się na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE).
- W katalogu usług wybierz usługę "Złożenie dokumentu ZUS-ZZU".
- Uzupełnij dane według formularza i złóż dyspozycję otrzymania informacji w formie elektronicznej lub papierowej poprzez odbiór osobisty, przez pełnomocnika albo listownie na wskazany adres.
- Podpisz wniosek za pomocą certyfikatu kwalifikowanego lub profilu zaufanego ePUAP. Wyślij wniosek elektronicznie do ZUS.
Dalsze kroki
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru zaświadczenia w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania zaświadczenia pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru zaświadczenia w formie papierowej, odbierz zaświadczenie osobiście bądź przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, z późn. zm.).
Co przygotować?
- Wniosek ZUS-ZZU w formie pisemnej lub na druku pobranym w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE i wybraniu usługi "Złożenie dokumentu ZUS-ZZU".
- Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport).
- W przypadku występowania w imieniu ubezpieczonego, wystawione przez ubezpieczonego imienne upoważnienie dla osoby wskazanej do złożenia i/lub odbioru wniosku.
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kpa, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Wypełnij formularz wniosku lub napisz wniosek o udzielenie informacji dotyczących danych zgromadzonych na koncie.
- Na wniosku złóż dyspozycję odbioru informacji: w formie papierowej osobiście, bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną. Istnieje również możliwość odbioru zaświadczenia w formie elektronicznej poprzez PUE.
- Podpisany wniosek dostarcz do dowolnej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS, a jeżeli zależy Ci na otrzymaniu dokumentu "od ręki".
- Możesz zarezerwować termin wizyty w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS poprzez PUE.
Dalsze kroki
- Odbierz informacje osobiście lub przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania informacji pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru zaświadczenia w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, z późn. zm.).
Co przygotować?
- Wniosek ZUS-ZZU w formie pisemnej lub na druku pobranym w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE i wybraniu usługi "Złożenie dokumentu ZUS-ZZU".
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kpa, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Wypełnij i wydrukuj formularz wniosku lub napisz wniosek o udzielenie informacji dotyczących danych zgromadzonych na koncie ubezpieczonego.
- Na wniosku złóż dyspozycję odbioru informacji: w formie papierowej osobiście bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną. Istnieje również możliwość odbioru informacji w formie elektronicznej poprzez PUE.
- Podpisany wniosek wyślij do właściwej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.
Dalsze kroki
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania zaświadczenia pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru osobistego lub przez pełnomocnika, udaj się do właściwej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru zaświadczenia w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 266, z późn. zm.),
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2020 r. poz. 256, z późn. zm.).