USA
10 grudnia 2014
Umowa z 2 kwietnia 2008 r. o zabezpieczeniu społecznym między Rzecząpospolitą Polską a Stanami Zjednoczonymi Ameryki (Dz. U. z 2009 r. Nr 46, poz. 374) z mocą obowiązującą od 1 marca 2009 r.
Generalna zasada zawarta w art. 6 ust. 1 Umowy stanowi, że osoby podlegają ustawodawstwu dotyczącemu zabezpieczenia społecznego tej Umawiającej się Strony, na której terytorium pracują. Przepis art. 6 ust. 1 dotyczy zarówno pracowników, jak i osób prowadzących działalność na własny rachunek.
Umowa przewiduje odstępstwa od powyższej zasady. Dotyczą one:
 pracowników,
- osób pracujących na własny rachunek,
- personelu placówek dyplomatycznych i konsularnych,
- osób zatrudnionych w służbie państwowej.
Jeżeli osoba zwykle zatrudniona na terytorium jednej Strony przez
  pracodawcę działającego na tym terytorium zostanie czasowo wysłana
  przez tego pracodawcę na terytorium drugiej Strony, osoba ta podlega
  przepisom prawa wyłącznie pierwszej Strony, tak jakby była zatrudniona
  na terytorium pierwszej Strony, pod warunkiem, że przewidywany okres
  zatrudnienia na terytorium drugiej Strony nie przekracza pięciu lat
  (art. 6 ust. 2 zdanie pierwsze).
 Powyższe oznacza, że pracownik
  wysłany przez polskiego pracodawcę w celu wykonywania pracy na
  terytorium Stanów Zjednoczonych, przez okres 5 lat od daty wysłania
  może podlegać ubezpieczeniom społecznym w Polsce. Nie będzie natomiast
  podlegać w tym czasie ubezpieczeniom w Stanach Zjednoczonych.
  Przepis art. 6 ust. 2 zdanie drugie Umowy dotyczy tylko prawa amerykańskiego.
Utrzymanie ustawodawstwa państwa wysyłającego na zasadach określonych w art. 6 ust. 2 jest możliwe również w przypadku, gdy pracownik zostanie wysłany przez pracodawcę z terytorium jednej Strony do pracy na terytorium państwa trzeciego, a następnie przez tego samego pracodawcę zostanie wysłany z państwa trzeciego do pracy na terytorium drugiej Strony pod warunkiem, że podczas pracy na terytorium państwa trzeciego pracownik podlegał ustawodawstwu tego pierwszego państwa - Strony Umowy (art. 6 ust. 3).
Podróżujący pracownicy lotniczej firmy transportowej, wykonujący
  swoją pracę na terytoriach obu Stron, którzy inaczej podlegaliby
  przepisom prawa obu Stron, podlegają w odniesieniu do tej pracy
  przepisom prawa wyłącznie tej Strony, na której terytorium znajduje
  się siedziba tej firmy. Jednakże, jeżeli tacy pracownicy mają miejsce
  zamieszkania na terytorium drugiej Strony, podlegają przepisom prawa
  wyłącznie tej Strony (art. 6 ust. 6 Umowy).
 Zgodnie z powyższym
  przepisem, pracownik lotniczej firmy transportowej z siedzibą w
  Polsce, wykonujący pracę na terytorium obu Stron, w odniesieniu do tej
  pracy podlega ubezpieczeniom społecznym wyłącznie w Polsce, pod
  warunkiem, że zamieszkuje w Polsce. Jeżeli miejsce zamieszkania
  takiego pracownika znajduje się w Stanach Zjednoczonych, to podlega on
  wyłącznie amerykańskiemu ustawodawstwu ubezpieczeniowemu.
Osoba pracująca na własny rachunek, która ma miejsce zamieszkania na
  terytorium Strony, podlega przepisom prawa tylko tej Strony (art. 6
  ust. 4).
 Oznacza to, że osoba prowadząca działalność w Polsce,
  która przenosi tę działalność na terytorium Stanów Zjednoczonych
  podlega nadal ubezpieczeniom społecznym w Polsce, jeżeli zamieszkuje w
  Polsce.
 Przepis art. 6 ust. 4 dotyczy również sytuacji
  prowadzenia działalności w obu państwach – Stronach Umowy. W takim
  przypadku ma zastosowanie wyłącznie ustawodawstwo ubezpieczeniowe tej
  Strony, na terytorium której prowadzący działalność zamieszkuje.
  Na podstawie art. 1 ust. 2 Umowy przy określaniu miejsca zamieszkania
  każda ze Stron stosuje przepisy własnego ustawodawstwa.
Umowa nie narusza postanowień Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach dyplomatycznych z dnia 18 kwietnia 1961 r. oraz Konwencji Wiedeńskiej o stosunkach konsularnych z dnia 24 kwietnia 1963 r., dotyczących zabezpieczenia społecznego (art. 6 ust. 7).
Jeżeli osoba zatrudniona w służbie państwowej jednej ze Stron podlega
  przepisom prawa obu Stron w odniesieniu do tego zatrudnienia, stosuje
  się następujące zasady:
 - osoba zatrudniona w służbie państwowej
  Strony, która zostaje wysłana do pracy na terytorium drugiej Strony, w
  odniesieniu do tego zatrudnienia, podlega wyłącznie przepisom prawa
  pierwszej Strony (art. 6 ust. 8 pkt 1),
 - z wyjątkami
  przewidzianymi w artykule 6 ust. 7 oraz w artykule 6 ust. 8 pkt 1
  osoba mająca miejsce zamieszkania na terytorium Strony, która jest
  zatrudniona na tym terytorium w służbie państwowej drugiej Strony, w
  odniesieniu do tego zatrudnienia, podlega wyłącznie przepisom prawa
  drugiej Strony (art. 6 ust. 8 pkt 2).
 W związku z powyższym,
  osoba zatrudniona w służbie państwowej Polski i wysłana do pracy w
  Stanach Zjednoczonych w odniesieniu do tego zatrudnienia podlega
  wyłącznie polskim przepisom dotyczącym zabezpieczenia społecznego,
  zgodnie z art. 6 ust. 8 pkt 1.
 Pojęcie ,,służba państwowa”
  zostało zdefiniowane jako zatrudnienie przez rząd każdej ze Stron lub
  podmiot wykonujący zadania na jego rzecz (art. 6 ust. 9 Umowy).
Przepis art. 6 ust. 10 Umowy dopuszcza możliwość uzgodnienia przez
  właściwe władze obu stron lub przez wyznaczone przez nie instytucje
  wprowadzenia wyjątku od postanowień art. 6 Umowy w odniesieniu do
  konkretnych osób lub grup osób, pod warunkiem, że zainteresowana osoba
  będzie podlegać przepisom prawa jednej ze Stron.
 W Polsce
  instytucją wyznaczoną do stosowania art. 6 ust. 10 jest Zakład
  Ubezpieczeń Społecznych – Centrala w Warszawie.
Dokumentem stwierdzającym podleganie przez daną osobę polskim przepisom prawa jest potwierdzony przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych formularz PL/USA 1. Formularze są potwierdzane przez jednostki terenowe Zakładu na wniosek pracodawcy lub osoby pracującej na własny rachunek.