Ścieżka nawigacji
Menu nawigacji
Rozłożenie na raty należności z tytułu składek
Rozłożenie na raty należności z tytułu składek
-
Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?
- Płatnika składek (również osoby, która przestała prowadzić działalność).
- Innej osoby, która jest zobowiązana do zapłaty należności z tytułu zaległych składek na podstawie prawomocnej decyzji o przeniesieniu odpowiedzialności (osoby trzeciej).
- Małżonka odpowiadającego z majątku wspólnego.
- Ubezpieczonego, który ponosi odpowiedzialność za zadłużenie z tytułu składek.
- Spadkobiercy za zadłużenie po zmarłym.
- Zarządu sukcesyjnego za zobowiązania przedsiębiorstwa w spadku.
-
Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?
Wniosek, w którym podajesz:
- Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, REGON, a w przypadku braku tych identyfikatorów PESEL), telefon, adres do korespondencji;
- należności, o których rozłożenie na raty składasz wniosek, ich wysokość oraz okres, za który powinny być zapłacone;
- Twoją propozycję spłaty zadłużenia: termin płatności rat, ich liczbę i wysokość;
- uzasadnienie, dlaczego nie jesteś w stanie jednorazowo płacić składek lub płacić ich w pełnej wysokości;
- uzasadnienie, dlaczego nie jesteś w stanie jednorazowo spłacić zadłużenia;
- rodzaj pomocy publicznej, o jaką się ubiegasz - jeżeli nadal jesteś przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność);
- podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.
Możesz skorzystać z naszego formularza RSR.
Inne dokumenty:
- obrazujące Twoją kondycję finansową, zależne od formy opodatkowania
Zakres podmiotowy
Forma opodatkowania/ księgowości
Zakres żądanej dokumentacji
osoby prawne i spółki prawa handlowego
pełna księgowość
- sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący
- Oświadczenie o stanie majątkowym osoby prawnej (ROP)
spółki osobowe/ spółki cywilne
zasady ogólne
- wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
- Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- wyciąg z ewidencji przychodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
- Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
osoby fizyczne, które są przedsiębiorcami
pełna księgowość
- sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący
- Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która prowadzi pełną księgowość (ROK)
zasady ogólne
- wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący
- Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
podatek liniowy karta podatkowa
- Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
- aktualny wyciąg z ewidencji przychodów za rok bieżący
- Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
osoby, które nie są przedsiębiorcami
-
- Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej (RON)
- dotyczące pomocy publicznej - jeśli jesteś przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność)
- w przypadku pomocy de minimis
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w okresie 3 minionych lat, albo oświadczenie o wielkości otrzymanej pomocy de minimis (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
- wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (RFD);
- w przypadku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
- wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających go latach, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
- Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę (RFR);
- w przypadku pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia
- oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RPI);
- wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (RFI);
- dokumenty, które pozwolą ustalić, czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone z ubezpieczenia (jeśli zostały wypłacone).
- w przypadku pomocy de minimis
Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.
Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.
-
Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?
Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie. Może on dotyczyć zarówno składek zaległych, jak i przyszłych.
-
Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?
Wniosek możesz:
- wysłać pocztą na adres jednej z naszych placówek
- złożyć osobiście lub przez pełnomocnika podczas spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń lub w każdej naszej placówce
- złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół
- wysłać za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS.
-
Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?
Postępowanie
Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy będziesz w stanie spłacać należności objęte umową.
Bierzemy pod uwagę Twoją propozycję. Jednak na ostateczne ustalenie warunków spłaty mają wpływ takie czynniki, jak: wysokość Twojego zadłużenia, Twoja sytuacja finansowa i inne czynniki, np. sezonowość prowadzonej działalności.
Termin płatności raty (dzień miesiąca) ustalamy indywidualnie dla każdego dłużnika.
Jeśli rozpatrzymy Twój wniosek pozytywnie, podpisujemy z Tobą umowę.Termin rozpatrzenia
Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zgodnie z przepisami wnioski rozpatrujemy do 2 miesięcy od ich złożenia.
-
Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?
Możesz zakwestionować sposób, w jaki rozpatrzyliśmy Twoją sprawę.
W tym celu złóż dokument w terminie 7 dni od dnia, w którym otrzymasz od nas pisemną odpowiedź na Twój wniosek. -
Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE
Skorzystaj z pomocy:
- doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie (również na e-wizytę)
- Centrum Kontaktu Klientów ZUS
- pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
- e-mailem: cot@zus.pl
konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.
Więcej informacji na www.zus.pl.
-
Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 497).
Rozłożenie na raty należności z tytułu składek
Pobierz kartę usługi w formacie PDF
Rozłożenie na raty należności z tytułu składek (pdf, 219 kB)
Polityka cookies
Serwisy ZUS wykorzystują techniczne (niezbędne) oraz analityczne (opcjonalne) pliki cookies. Możesz zaakceptować wykorzystanie przez nas wszystkich takich plików (przycisk „Przejdź do serwisu”) lub dostosować swoje zgody (przycisk „Zarządzaj opcjami”). Jeśli wybierzesz przycisk „Odrzuć opcjonalne”, będziemy wykorzystywać tylko niezbędne pliki cookies. W każdej chwili możesz zmienić swoje ustawienia. Aby to zrobić, kliknij „Ustawienia plików cookies” w stopce.
Ustawienia plików cookies
Techniczne pliki cookies
Te pliki są niezbędne, ponieważ zapewniają pełne i nieprzerwane funkcjonowanie serwisu www.zus.pl. Dlatego są zwolnione z obowiązku uzyskania Twojej zgody na zapisywanie ich na Twoim urządzeniu – na podstawie art. 173 ust. 3 ustawy Prawo telekomunikacyjne. Możesz zablokować techniczne pliki cookies w ustawieniach swojej przeglądarki, ale wtedy nasz serwis może nie działać poprawnie.
Analityczne pliki cookies
Te pliki wykorzystujemy tylko wówczas, jeśli wyrazisz na to zgodę. Pomagają nam mierzyć statystyki odwiedzin serwisu www.zus.pl, stron, jakie na nim odwiedzasz, i tego, czego na nim szukasz. Dzięki temu możemy ulepszać nasz serwis informacyjny.