Ścieżka nawigacji

Ulgi w postępowaniu egzekucyjnym

Ulgi w postępowaniu egzekucyjnym

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    • Płatnika składek (również osoby, która przestała prowadzić działalność).
    • Innej osoby, która jest zobowiązana do zapłaty należności z tytułu składek na podstawie prawomocnej decyzji o przeniesieniu odpowiedzialności (spadkobiercy, osoby trzeciej).
    • Małżonka, który odpowiada z majątku wspólnego.
    • Ubezpieczonego, który ponosi odpowiedzialność za zadłużenie z tytułu składek.
    • Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranych lub wypłaconych świadczeń.
    • Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu bezpodstawnie pobranych świadczeń z funduszu alimentacyjnego.

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    Wniosek oraz dokumenty, jakich potrzebujemy, wskazaliśmy w czterech szczegółowych
    kartach usług, zatytułowanych:

    • Zawieszenie postępowania egzekucyjnego
    • Zwolnienie spod egzekucji składników majątkowych
    • Dokonywanie wypłat z rachunków bankowych
    • Uchylenie czynności egzekucyjnych.

    Możesz skorzystać z naszych formularzy:

    • REZ – jeśli składasz wniosek o zawieszenie postępowania egzekucyjnego
    • REM – jeśli składasz wniosek o zwolnienie spod egzekucji składników majątkowych
    • REU – jeśli składasz wniosek o uchylenie czynności egzekucyjnych.

    Jeśli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.
    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie, jeżeli jest prowadzone postępowanie egzekucyjne.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

    • wysłać pocztą na adres jednej z naszych placówek
    • złożyć osobiście lub przez pełnomocnika podczas spotkania z doradcą ds. ulg i umorzeń w każdej naszej placówce
    • złożyć ustnie podczas rozmowy z naszym pracownikiem, który spisze z niej protokół
    • wysłać za pomocą Platformy Usług Elektronicznych (PUE)/eZUS, np. na formularzu POG

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie
    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy analizujemy Twój wniosek o udzielenie ulgi. Bierzemy pod uwagę Twoją propozycję. Jednak na ostateczne rozstrzygnięcie mają wpływ takie czynniki, jak: wysokość Twojego zadłużenia, Twoja dotychczasowa współpraca podczas postępowania egzekucyjnego oraz Twoja sytuacja finansowa.
    Gdy kończymy postępowanie, wysyłamy do Ciebie nasze postanowienie.

    Termin rozpatrzenia
    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej. Zgodnie z przepisami wnioski rozpatrujemy do 2 miesięcy od ich złożenia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Możesz złożyć zażalenie do dyrektora izby administracji skarbowej w sprawie:

    • zawieszenia postępowania egzekucyjnego
    • zwolnienia spod egzekucji składników majątkowych
    • uchylenia czynności egzekucyjnych

    Złóż zażalenie do dyrektora izby administracji skarbowej za pośrednictwem placówki ZUS, która rozpatrywała Twoją sprawę. 

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie (również na e-wizytę)
    • Centrum Kontaktu Klientów ZUS
      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • e-mailem: cot@zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz.U. z 2023 r. poz. 2505).

Ulgi w postępowaniu egzekucyjnym

Pobierz kartę usługi w formacie PDF

Ulgi w postępowaniu egzekucyjnym (pdf, 193 kB)