Ścieżka nawigacji

Odroczenie terminu płatności na podstawie ustawy o finansach publicznych

Odroczenie terminu płatności na podstawie ustawy o finansach publicznych

  • Rozwiń menu Zwiń menu KOGO DOTYCZY?

    • Członka zarządu (byłego członka zarządu) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, który odpowiada za zobowiązania spółki z powodu nieopłaconych należności, które powstały przed 25 listopada 1998 r.
    • Osoby, która jest zobowiązana do zwrotu nienależnie pobranych świadczeń, jeżeli obowiązek zwrotu wynika z odszkodowania zasądzonego przez sąd w postępowaniu karnym.
    • Dłużnika rzeczowego, który jest zobowiązany do spłaty należności zabezpieczonych hipoteką, jeżeli nie jest jednocześnie dłużnikiem osobistym (np. nabył nieruchomość, dla której prowadzona jest księga wieczysta z wpisem hipoteki na rzecz ZUS).

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAKIE DOKUMENTY SĄ WYMAGANE?

    • Wniosek, w którym podajesz:
      • Twoje dane identyfikacyjne lub dane osoby, w imieniu której składasz wniosek: imię i nazwisko/ nazwę, identyfikator (NIP, PESEL, REGON), telefon, adres do korespondencji
      • należności, o których odroczenie składasz wniosek, ich rodzaj, wysokość oraz okres, za który powinny być zapłacone
      • Twoją propozycję terminu zapłaty odroczonych należności
      • uzasadnienie, dlaczego nie jesteś w stanie spłacić zadłużenia
      • powody, z jakich nie zapłaciłeś należności
      • rodzaj pomocy publicznej, o jaką się ubiegasz - jeżeli jesteś jednocześnie dłużnikiem rzeczowym i przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność)
      • podpis Twój lub Twojego pełnomocnika.
    • Inne dokumenty:
      • obrazujące Twoją kondycję finansową oraz możliwości płatnicze, np.:
    Zakres podmiotowy Forma opodatkowania/księgowości Zakres żądanej dokumentacji
    osoby prawne i spółki prawa handlowego pełna księgowość
    • sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie mająkowym osoby prawnej (ROP)
    spółki osobowe/spółki cywilne zasady ogólne
    • wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
    • wyciąg z ewidencji przychodów za ostatnie 3 lata oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    osoby fizyczne, które są przedsiębiorcami pełna księgowość
    • sprawozdania finansowe za ostatnie 3 lata obrotowe (bilans, rachunek zysków i strat, sprawozdanie o przepływach pieniężnych, informacja dodatkowa) oraz za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która prowadzi pełną księgowość (ROK)
    zasady ogólne
    • wyciąg z księgi przychodów i rozchodów za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    podatek liniowy
    karta podatkowa
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    ryczałt od przychodów ewidencjonowanych
    • aktualny wyciąg z ewidencji przychodów za rok bieżący
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi pełnej księgowości (ROF)
    osoby, które nie są przedsiębiorcami
    • Oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym oraz sytuacji materialnej osoby fizycznej, która nie prowadzi działalności gospodarczej (RON)

     

    • dotyczące pomocy publicznej - jeśli jesteś przedsiębiorcą (nawet jeśli zawiesiłeś działalność)
      • w przypadku pomocy de minimis
        • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w okresie 3 minionych lat, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
        • wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis (RFD);
      • w przypadku pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie
        • wszystkie zaświadczenia o pomocy de minimis, które otrzymałeś w roku bieżącym oraz w dwóch poprzedzających go latach, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis  (RPD) albo oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RD-2);
        • Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę (RFR);
      • w przypadku pomocy indywidualnej na naprawę szkód wyrządzonych przez klęski żywiołowe lub inne nadzwyczajne zdarzenia
        • oświadczenie, że nie otrzymałeś takiej pomocy (RPI);
        • wypełniony Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc inną niż pomoc w rolnictwie lub rybołówstwie, pomoc de minimis lub pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (RFI);
        • dokumenty, które pozwolą ustalić czy ogólna wartość pomocy nie będzie większa niż poniesione straty, pomniejszone o kwoty wypłacone z ubezpieczenia ( jeśli zostały wypłacone).

    Jeżeli wniosek składa Twój pełnomocnik, dołącz do wniosku oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Możesz też wypełnić w tym celu formularz PEL.

    Wnioski i formularze są dostępne na naszej stronie www.zus.pl oraz w naszych placówkach.

  • Rozwiń menu Zwiń menu KIEDY ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz złożyć w dowolnym momencie.

  • Rozwiń menu Zwiń menu GDZIE I W JAKI SPOSÓB ZŁOŻYĆ DOKUMENTY?

    Wniosek możesz:

  • Rozwiń menu Zwiń menu JAK I KIEDY ZUS ZAŁATWI SPRAWĘ?

    Postępowanie

    Na podstawie dostępnych informacji stwierdzamy, czy są ustawowe przesłanki do odroczenia terminu płatności należności. Należą do nich: uzasadnione względy społeczne lub gospodarcze, Twoje możliwości płatnicze. 

    Jeśli rozpatrzymy Twój wniosek pozytywnie, podpisujemy z Tobą umowę.

    Termin rozpatrzenia

    Rozpatrzymy Twój wniosek w miarę możliwości jak najszybciej.
    Zwykle zajmuje nam to do 2 miesięcy od jego złożenia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu CZY MOŻNA SIĘ ODWOŁAĆ?

    Nie możesz się odwołać od naszego rozstrzygnięcia.

  • Rozwiń menu Zwiń menu INFORMACJE DODATKOWE

    Skorzystaj z pomocy:

    • doradcy ds. ulg i umorzeń – w najbliższej placówce ZUS; możesz umówić się na spotkanie z doradcą w dogodnym dla Ciebie terminie (również na e-wizytę)
    • Centrum Kontaktu Klientów ZUS
      • pod numerem telefonu 22 560 16 00 (opłata za połączenie jest zgodna z planem taryfikacyjnym danego operatora)
      • e-mailem: cot@zus.pl

    konsultanci są dostępni w dni robocze: pon.–pt. w godz. 7.00–18.00.

    Więcej informacji na www.zus.pl.

  • Rozwiń menu Zwiń menu PODSTAWA PRAWNA

    Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1530, z późn. zm.).

Odroczenie terminu płatności należności na podstawie ustawy o finansach publicznych