Co przygotować?
- Wniosek US-7 w formie pisemnej lub na druku pobranym w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Wniosek papierowy możesz także wydrukować po wypełnieniu go w formie elektronicznej na profilu PUE i wybraniu usługi "Złożenie dokumentu US-7".
- Dokument potwierdzający tożsamość (dowód osobisty, paszport).
- W przypadku występowania w imieniu ubezpieczonego, wystawione przez ubezpieczonego imienne upoważnienie dla osoby wskazanej do złożenia i/lub odbioru wniosku.
Jakie są terminy?
Zgodnie z Kpa, wniosek załatwiany jest niezwłocznie, a jeżeli wymaga przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, nie później niż w terminie miesiąca, a w przypadku szczególnie skomplikowanym, nie później niż w ciągu dwóch miesięcy od dnia wpływu wniosku.
Jak to zrobić?
- Wypełnij formularz wniosku lub napisz wniosek o udzielenie informacji dotyczących danych zgromadzonych na koncie.
- Na wniosku złóż dyspozycję odbioru informacji: w formie papierowej osobiście, bądź przez pełnomocnika albo pocztą tradycyjną. Istnieje również możliwość odbioru zaświadczenia w formie elektronicznej poprzez PUE.
- Podpisany wniosek dostarcz do dowolnej terenowej jednostki organizacyjnej ZUS, a jeżeli zależy Ci na otrzymaniu dokumentu "od ręki".
- Możesz zarezerwować termin wizyty w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS poprzez PUE.
Dalsze kroki
- Odbierz informacje osobiście lub przez pełnomocnika w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję przysłania informacji pocztą tradycyjną, oczekuj na list z ZUS.
- Jeżeli złożyłeś dyspozycję odbioru zaświadczenia w formie elektronicznej, o nadejściu dokumentu zostaniesz powiadomiony mailem lub dodatkowo SMS zdefiniowanymi w profilu PUE. Po zalogowaniu na swoim profilu PUE podpisz Urzędowe Poświadczenie Doręczenia (UPD). Tylko wtedy uzyskasz dostęp do dokumentu elektronicznego.
Podstawa prawna usługi
Ustawa z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego